در حال بارگذاری ...
...

حامد مکملی:

تئاتر ما با خوراک وارداتی رشد نخواهد کرد

حامد مکملی، نویسنده، بازیگر و کارگردان نمایش «آریوبرزن» می‌گوید تئاتر و فرهنگ ما با خوراک وارداتی که از بیرون به آن تزریق می‌شود، رشد نخواهد کرد.

به گزارش ایران‌تئاتر، نمایش «آریو برزن» به نویسندگی، کارگردانی و با بازی حامد مکملی،  پس از اجرا در شهر قزوین دور دوم اجرای خود را در سالن شماره 3 پردیس تئاتر شهرزاد پایتخت آغاز کرده است.

آریوبرزن روایتی از دلاوری و مقاومت سردار بزرگ هخامنشی در مقابل سپاه اسکندر مقدونی است.

مکملی با تاکید بر لزوم پرداختن به شخصیت‌ها و قهرمانان تاریخی ایران‌زمین گفت: «تئاتر و فرهنگ ما با خوراک وارداتی که از بیرون به آن تزریق می‌شود، رشد نخواهد کرد، ما تا کی می‌خواهیم به موضوعاتی اشاره داشته باشیم که با فرهنگ و آیین و رسوم‌مان ارتباطی ندارد. درحالیکه در تاریخ خود شخصیتی چون آریوبرزن داریم که در یک دوره درخشان با تمام دارایی و توانی که داشت در مقابل هجوم لشگر بزرگ مقدونی ایستادگی کرد. حیف که از این شخصیت چند ورق بیشتر در تاریخ ما نوشته نشده و همین چند ورق هم به قلم افرادی دیگر در تاریخ ما ثبت و ضبط شده است.»

این هنرمند افزود: «نپرداختن به تاریخ زندگی قهرمانان این سرزمین بیشتر باعث فراموشی، نابودی و از بین رفتن آنها شده و در مقابل به بالندگی، رشد و فربه شدن تئاتر سرزمین دیگر و فرهنگ وارداتی کمک کرده است.»

نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن» گفت: «در شرایط سخت امروز که تولید تئاتر به یک فضای کار تجاری تبدیل شده است، ناچار می‌شوی تا پیرو شکل و شمایل تئاتر غالب باشی، چون اگر بخواهی خارج از مسیر همیشگی حرکتی انجام دهی، ممکن است از نظر مالی شکست بخوری و همچنین اعتبارت را هم از دست بدهی. در چنین فضایی حتی اگر هنرمندان علاقه‌ای به پرداختن به موضوعات ملی داشته باشند، باز کمتر به سراغ این سوژه‌ها می‌روند.»

این هنرمند افزود: «قطعا با حمایت متولیان فرهنگی برای پرداختن به این سوژه‌ها سطح سلیقه مخاطب تغییر می‌‎کند و هنرمندان دیگری نیز وارد این عرصه می‌شوند. شما تا زمانی که فرهنگ را نشناسی، علاقه‌ای هم به تولید اثر درباره آن نخواهی داشت، اما وقتی نسبت به یکسری مضامین و اتفاقات تاریخی شناخت پیدا کنی، به فرهنگ خود حس بهتری خواهی داشت و آن وقت مجبور نیستی در خیابان با عروسک های خارجی و فرهنگ غربی مواجه شوی.»  

مکملی با اشاره به اینکه کلیات تاریخ همیشه در حال تکرار است، گفت: «ما اگر یکبار برای همیشه به کلیت تاریخ توجه می‌کردیم، خیلی از اشتباهات تاریخی را مرتکب نمی‌شدیم. اما متاسفانه بارها اشتباهات‌مان را تکرار کرده و بارها با ستاره‌های درخشان این سرزمین به غلط برخورد کردیم. بیشتر نخبه‌های ما در دوره‌های مختلف دچار سرنوشت وحشتناکی شدند و ما به هیچیک نپرداخته و علاقه‌ای هم برای پرداختن به آن‌ها نشان ندادیم. ما انقدر که اساطیر یونانی را می‌شناسیم، اسم اساطیر خودمان را نشنیده‌ایم.»

این هنرمند درباره روند ارتباط هنرمندان تئاتر استان‌ها با یکدیگر بیان کرد: «متاسفانه در بیش از یک دهه گذشته روز به روز ارتباط هنرمندان تئاتر ما در سراسر کشور با یکدیگر از بین رفته و تقریبا چیزی به معنای ارتباط بین تئاتری‌ها وجود ندارد. این ارتباط بین یکسری اشخاص مشخص محدود شده و در همان چرخه در حال تکرار است.»  

مکملی در پایان گفت: «یکسری تئاترها از ابتدا بر اصل تجاری بودن تولید می‌شوند. از سوی دیگر  برخی نمایش‌ها هم قرار نیست از ابتدا به این شکل دیده شوند، پس تنها در روند اجرا و کم‌کم مورد استقبال قرار می‌گیرند و یا در جشنواره‌های متعدد به چشم می‌آیند. اما جای تاسف اینجاست که هیچ بستری برای دیده شدن این آثار و کارگردانان‌شان فراهم نشده است و این معضلی است که همچنان برای رفع آن اقدامی صورت نگرفته است.»