در حال بارگذاری ...
با اعلام رئیس کمسیون اجتماعی فرهنگی شورای شهر

اولین سالن تئاتر قزوین تأسیس می‌شود

رئیس کمیسیون اجتماعی؛ فرهنگی شورای شهر قزوین گفت: در حال حاضر علی‌رغم ظرفیت هنری بالای شهر قزوین مدیریت شهری برای برخی از مفاهیم آن‌طور که باید نتوانسته از زبان هنر به‌خوبی استفاده کند.

به گزارش تئاتر قزوین مهدیه‌سادات قافله‌باشی در گفت‌وگو با ایسنا منطقه قزوین، تصریح کرد: بستر استفاده از هنر در قزوین مناسب نیست، علی‌رغم اینکه مسائلی مانند حقوق شهروندی و مفاهیم ترافیک برای مدیریت شهری مهم است اما نتوانستیم مسائل مدیریت شهری را با هنر پیوند بزنیم.

وی افزود: زیرساخت استفاده از هنرهای نمایشی در پارک‌ها مهیاست اما در مدیریت شهری آن‌طور که باید از این ابزار استفاده نکردیم، درواقع مدیریت شهری نتوانسته است از زبان هنر به‌خوبی استفاده کند و باید بیشتر به هنر توجه شود.

رئیس کمیسیون اجتماعی؛ فرهنگی شورای شهر قزوین اظهار کرد: در حال حاضر بزرگ‌ترین مشکل هنرهای نمایشی در قزوین مسئله زیرساخت است و هنرمندان مکانی برای تمرین و اجرا ندارند، از طرفی هنوز فرهنگ تئاتر خیابانی در قزوین شکل نگرفته است و هنرمندان به تئاتر خیابانی نمی‌پردازند.

وی تأکید کرد: سالن علامه رفیعی در حال حاضر به‌عنوان سالن تئاتر در نظر گرفته شده درحالی‌که این سالن ملک نهاد کتابخانه‌ها است و طی تفاهم‌نامه‌ای در اختیار اداره کل فرهنگ و ارشاد قزوین قرار داده‌شده، سال گذشته مدیریت شهری 80 میلیون تومان برای بازسازی و تجهیز این سالن اختصاص داده است.

قافله‌باشی تصریح کرد: علی‌رغم اعتبارات در نظر گرفته شده همچنان هنرهای نمایشی بدون سالن خاصی هستند از طرفی قزوین پتانسیل خوبی در حوزه تئاتر دارد و همواره در جشنواره‌های منطقه‌ای و ملی جوایزی کسب می‌کند و هنرمندان به گروه‌های مختلف کشوری می‌پیوندند.

وی عنوان کرد: با توجه به نیاز و تقاضاهای زیاد برای تأسیس سالن تئاتر در استان قزوین، فضایی در ضلع شمالی پارک ملت جایی که کیوسک‌ها قرار دارد برای سالن تئاتر ویژه هنرمندان هنرهای نمایشی در نظر گرفته شده است.

رئیس کمیسیون اجتماعی؛ فرهنگی شورای شهر قزوین مطرح کرد: فاز اول و گودبرداری سالن تئاتر اجرا شده است و پیشرفت 40 درصدی دارد، در ردیف بودجه امسال نیز مبلغی برای آن در نظر و طراحی صورت گرفته است، درواقع جانمایی این سالن به‌منظور استفاده از فضای پارک برای تئاتر خیابانی بوده است.

وی با اشاره به اینکه پیش‌ازاین شاهد آسیب‌های اجتماعی مختلفی در پارک ملت بودیم، یادآور شد: به علت تغییر بافت اجتماعی این پارک و رفت‌وآمد معتادان در این منطقه شاهد درگیری‌های زیادی بودیم به همین جهت سالن تئاتر را در این پارک تأسیس و راه‌اندازی خواهیم کرد.

قافله‌باشی اظهار کرد: مشکل زیرساخت مربوط به هنر نمایش نیست بلکه موسیقی و سینما نیز همین مشکل را دارند، در حال حاضر در استان قزوین سالن استاندارد سینما نداریم درواقع ما جزو استان‌هایی هستیم که تعداد صندلی‌های سینما نسبت به تعداد سرانه شهروندان خیلی کم است.

وی تأکید کرد: علی‌رغم اینکه کنسرت موسیقی به‌وفور و در ماه حداقل 2 کنسرت در قزوین برگزار می‌شود سالن مناسبی برای برگزاری آن نداریم؛ در حال حاضر کنسرت‌ها در سالن شرکت نمایشگاه‌ها برگزار می‌شود که سالن تخت است و برگزارکنندگان کنسرت و گروه موسیقی مشکلات زیادی در این حوزه دارند.

رئیس کمیسیون اجتماعی؛ فرهنگی شورای شهر قزوین خاطرنشان کرد: سیستم صوتی نامناسب و پخش صدا به‌صورت اکو ازجمله مشکلات گروه موسیقی است از طرفی قیمت بلیط‌ها برای ردیف‌های A، B و C متفاوت است درحالی‌که دید هر صندلی نسبت به صحنه فرق ندارد و سالن اجرا تخت است و استانداردهای لازم را ندارد.




نظرات کاربران