در حال بارگذاری ...

یادداشت رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان قزوین به بهانه افتتاح تئاتر شهر

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان قزوین گفت: تاتر علاوه بر سرگرم ساختن مخاطب، وظیفه‌ی باروری اندیشه ی تماشاگران خود را نیز به عهده دارد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در قزوین، پروژه تئاتر شهر قزوین به عنوان یکی از بزرگترین پروژه‌های شهرداری قزوین، شامگاه پنجشنبه همزمان با سالروز شهادت فرمانده شهید مهدی باکری و روز شهرداری افتتاح و به هنرمندان هدیه شد.

این پروژه پس از ۵ سال با همت شهردار و اعضای شورای شهر به بهره برداری رسیده و در خیابان پادگان جنب پارک ملت احداث شده است.

کیوان حبیبی رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان قزوین به بهانه افتتاح این پروژه یادداشتی را منتشر کرد. در متن این پیام آمده است: «سرانجام پس از ۵ سال تئاتر شهر در قدیمی تمرین پارک قزوین با نام ملت به بهره برداری رسید. آنانی که تاریخ تئاتر این شهر را می‌شناسند خوب می‌دانند به خاطر پیشینه غنی آن، ساخت چنین بنایی چگونه می‌تواند سر آغاز فصل تازه ای برای هنر نمایش باشد.

مجموعه ای که به درستی و با توجه به پیشنهادات ما در بهار سال ۹۷ و طی درخواستی از شهردار وقت جناب آقای صفری و در جلسه ای تحت عنوان عصرانه‌ی فرهنگی مطرح و سپس در قالب طرحی پیشنهادی در صحن شورا ارائه و مورد موافقت اعضای آن قرار گرفت.

ایجاد تماشاخانه ای چهارسویه بهترین مکان برای اجرای تئاتر است و راهکار دیگری برای آن نمی توان در نظر گرفت، مگر آنکه تصمیم گیرندگان این مجموعه به فکر استفاده ای غیر از تولید هنرهای نمایشی نیز باشند.

مرور چند نکته در باب تئاتر شهر خالی از لطف نیست، فارغ از اینکه چه کسی یا گروهی آغاز کننده ی اجراهای این تماشاخانه باشد مسئولین شهری باید بدانند که تاتر علاوه بر سرگرم ساختن مخاطب، وظیفه‌ی باروری اندیشه ی تماشاگران خود را نیز به عهده دارد، پس بر همه ی هنرمندان تاتری واجب است که با اجراهای پر قدرت خود از نویسندگان مطرح جهانی و ایرانی فضا را برای بهانه جویی های غیر کارشناسانه تنگ کنند.

علاقمندان حقیقی هنر تاتر شهر خوب می دانند که قزوین خالی از متخصصان مطرح تاتری ست، نه اینکه اصلاً این نیروی انسانی وجود ندارد بلکه تعداد آن زیاد نبوده و به چند گروه نمایشی خلاصه می شود.

رشد و بالندگی متخصصان این  عرصه از ساخت بناهای باشکوه تئاتری ارجح تر است، این مجموعه همان‌قدر که بزرگ و زیباست، فریبنده نیز هستند، چرا که ساخت اثری که بتوان مخاطب را در این مکان به تماشای یک نمایش درخور و شایسته بنشاند کاری بس سخت و نفس گیر است، اما بنده به عنوان یک علاقمند آرزو دارم که شاهد اجراهای باشکوهی در این تماشاخانه از همکاران خود باشم.

به راستی هنرمندی که با حرفه خود آشنا است در گرداب حاشیه گرفتار نمی‌شود و همت خود را صرف تخریب دیگران نمی‌کند، تئاتر جولانگاه افرادی ست که برای آفرینش اثر خود علاوه بر تلاش فراوان جسمی از روح خود نیز به این هنر می افزایند و در قرن های متمادی گمنام بوده اند و به حرفه ی خود به دیده‌ی افتخار می‌نگریستند.

آغاز سال ۱۴۰۳ خورشیدی و افتتاح بزرگترین مجموعه تئاتر شهر پیوند تازگی و طراوت بهاری را به هنرمندان، طراحان و بینندگان هنر نمایش نوید می دهد.

در پایان ضمن قدردانی از مجموعه شهرداری شهر قزوین علی الخصوص شهردار بزرگوار جناب آقای صباغی و تمامی اعضای شورای شهری فعلی که تمام قد برای به پایان رساندن این پروژه ایستادگی کردند باید یادی کنیم از طراحان این بنای باشکوه، مهندس کریمی و مهندس فداکاری، همچنین شهرداران سابق شهر قزوین جناب آقای صفری، جناب آقای طاهرخانی، اعضای سابق شورای شهر، علی الخصوص رییس وقت کمیسیون فرهنگی شورای شهر سرکار خانم مهدیه قافله باشی، و فارغ از جناح بندی های سیاسی، به احترام تمام این عزیزان باید به قد ایستاد و کلاه از سر برداشت.»

 

گفتنی است تئاتر شهر قزوین شامل کافه هنر، سالن تمرین، اتاق مدیریت و جلسات، اتاق آرشیو سمعی و بصری، اتاق داوری، واحد حراست، گیشه فروش بلیط و اطلاعات در طبقه همکف و  طبقه اول شامل سالن انتظار، سالن اجرای تئاتر، بلک باکس (اتاق کنترل و فضا‌های پشت صحنه) شامل دو اتاق جهت انتظار بازیگران، دو اتاق برای گریم بانوان و آقایان، اتاق رختکن اختصاصی آقایان و بانوان، سالن جلسات و خروجی اضطراری است.




مطالب مرتبط

برگزیدگان جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی معرفی شدند

نمایش‌های ایرانی؛ جلوه‌ای از مردمی شدن جشنواره میراث فرهنگی
برگزیدگان جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی معرفی شدند

نمایش‌های ایرانی؛ جلوه‌ای از مردمی شدن جشنواره میراث فرهنگی

علی دارابی، قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی، حضور بخش نمایش در جشنواره ملی چندرسانه‌ای را جلوه‌ای از مردمی شدن این رویداد هنری معرفی کرد.

|

نظرات کاربران