در حال بارگذاری ...

طلسم هشت ساله شکست!

سیزدهمین جشنواره تئاتر جوان استان سرانجام بعد از هشت سال سکوت، در شهریورماه امسال دوباره کار خود را آغاز کرد و با استقبال خوبی از طرف مخاطبین و جوانان و مسئولان روبرو شد.

تئاتر قزوین-متین نوروزی؛  برگزاری جشنواره تئاتر جوان قزوین به روایت مرتضی نجفی: اینکه چرا این جشنواره با وجود  قرار داشتن در رده‌ جشنواره‌‌های باسطح کیفی بالا درگیرودار این سال‌ها نتوانست کار خود را ادامه دهد را می‌توان به دلایل بسیاری مرتبط دانست، اما شیرین‌تر این است که به آینده چشم بدوزیم، نه گذشته!
مرتضی نجفی مدیر اجرایی جشنواره تئاتر جوان قزوین درباره برگزاری این جشنواره، آن هم پس از هشت سال می‌گوید: «دوازدهمین دوره این جشنواره در سال1390 برگزار شده بود. من یکی از داوران جشنواره دوازدهم بودم و همیشه دلم می‌خواست این جشنواره دوباره راه‌اندازی شود، چون پتانسیل‌های بسیاری برای معرفی نسل جوان صحنه و تئاتر به افراد حرفه‌ای دارد و انگیزه‌ای دوچندان در جوانان ایجاد می‌کند.»
نجفی سال گذشته جزو کاندیداهای انجمن نمایش استان بود و با آرای هنرمندان توانست به هیات امنای انجمن نمایش استان راه یابد و به عنوان عضو هیات امنای انجمن نمایش پیشنهاد برگزاری دوباره این جشنواره را ارائه کند و این شد که سرانجام جشنواره سیزدهم تئاتر جوان قزوین پس از هشت سال، شهریورماه با 12اثر در بخش صحنه‌ای و 7کار در بخش خیابانی کلید خورد. جوانان علاقه‌مند از شهرهای قزوین، تاکستان، محمدیه، الوند و... در این جشنواره حضور پیدا کردند. به گفته‌ داوران جشنواره و همچنین مخاطبان؛ سطح کیفی جشنواره بسیار خوب برآورد شده است، اما تفاوت حائز اهمیت برگزاری کارگاه‌ها بود که در دیگر جشنواره‌ها وجود نداشت.
مدیر اجرایی جشنواره تئاتر جوان قزوین در این باره می‌افزاید: «دو کارگاه در این جشنواره برگزار شد که یکی کارگاه نمایش خیابانی بود و هنرمندان حرفه‌ای کشور در این زمینه از آبادان دعوت شدند و دیگری کارگاه بازیگری با حضور استاد حمیدرضا نعیمی برگزار شد که بیش از 150نفر، یعنی تقریبا تمام افراد حاضر در بخش‌‌های مختلف جشنواره و حتی هنرمندان حرفه‌ای تئاتر استان در آن شرکت کردند و این خود نشان از سطح کیفی بالای این کارگاه‌ها داشت.»
نجفی در ادامه در خصوص فضای تئاتر جوان استان و هدف اصلی برگزاری جشنواره سیزدهم اضافه می‌کند: «در این چند سال می‌دیدم جوانان قزوینی فرصتی برای عرض‌اندام در سطح تئاتر حرفه‌ای این شهر یا حضور در جشنواره‌های استانی و جشنواره‌های دیگر از این قبیل را ندارند. به خاطر نبود سالن و زیرساخت‌های مناسب تئاتر در این شهر؛ ناامیدی را در چهره تک‌تک‌شان و حرف‌هایشان می‌دیدم و می‌شنیدم. این یأس و ناامیدی بد بود و عامل مخرب برای رشد استعداد‌های جوان تئاتر قزوین محسوب می‌شد. یادم است در سال‌های خیلی دور این جشنواره، من هم به عنوان یک جوان در جشنواره تئاتر، کار داشتم و بازی یا کارگردانی می‌کردم؛ چه بسا از دل همین جشنواره‌های تئاتر، جوان‌های مستعد بسیاری کشف شدند که در حال حاضر در سطح تئاتر و سینمای این مملکت به صورت حرفه‌ای کار می‌کنند.»
او، تنها مشکل پیش‌روی جشنواره را نبود امکانات و بودجه کافی عنوان کرده و تصریح می‌کند: «پیشنهاد اجرای جشنواره با روی باز مورد قبول دیگر دوستان از جمله مهدی احمدی و کیوان حبیبی قرار گرفت. تنها مشکل این بود که دست ما خالی بود، اما به لطف خدا و همت دوستان توانستیم همکاری شورای شهر و سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری قزوین را برای تامین نیازهای مالی داشته باشیم و جشنواره را برگزار کنیم.
مدیر اجرایی جشنواره تئاتر جوان قزوین همچنین برگزاری مستمر این جشنواره را موجب روند رو به رشد تئاتر استان دانسته و خاطرنشان می‌کند: «البته این منوط بر حمایت مسوولان از ما است. در نظر داریم با برنامه‌ای بلندمدت این جشنواره را برگزار کنیم و هدف این است که بتوانیم جشنواره تئاتر جوان به صورت منطقه‌ای و ملی در سطح کشور برگزار شود تا یک جشنواره ملی برای ارائه‌ کارهای جوانان تازه‌کار داشته باشیم.»

 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران