در حال بارگذاری ...

تئاتر شهر و آینده پیش رو

نوشته ای از کیوان حبیبی رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان قزوین

کیوان حبیبی؛  پروژه عملیات و احداث محوطه و ساختمان تئاتر شهر قزوین با وجود همه مشکلات اقتصادی با سرعت هرچه بیشتر به فعالیت خود ادامه میدهد.

این مجموعه که توسط شهرداری قزوین و در پارک ملت ،یکی از پارک های قدیمی شهر قزوین ساخته میشود دارای دو سالن تئاتر مجزا به گنجایش 250 و 150 نفر ، دو پلاتو 100 و 80 نفره ، سالن انتظار ، کافی شاپ ، نگارخانه ، سالن تمرین و ... است.

قزوین از دیرباز و نبود سالن تئاتر رنج میبرد و این مجموعه میتواند نوید فرح بخش برای علاقه مندان به هنر تئاتر باشد.به غیر از سالن علامه رفیعی که آن نیز به همت شهردار و رئیس کمسیون فرهنگی شهرداری ، سال گذشته تعمیر اساسی گشت ، شهر قزوین سالن مختص به تئاتر ندارد.

سالن علامه رفیعی که مالک اصلی آن نهاد کتابخانه های میباشد با گنجایش 95 صندلی از سال 1372 پذیرای هنرمندان و علاقه مندان به هنر نمایش است.

اگر به گذشته رجوع کنیم در دهه 40 شهر قزوین که دارای 50 هزار نفر جمعیت بود،5سالن اختصاصی تئاتر داشت که امروز روز از آنها خبری نیست.سالن تئاتر شیر و خورشید که توسط میراث فرهنگی ویران گشت ، سالن تئاتر فردوسی واقع در خیابان فردوسی که به جای آن مجتمع تجاری ساخته شده است ، سالن تئاتر رفیع واقع در مدرسه رفیع که بلااستفاده مانده ، سالن تئاتر رهنما واقع در خیابان بلاغی که نیاز به تعمیر اساسی دارد و سالن تئاتر محمد قزوینی واقع در خیابان پیغمبریه که امروز دیگر خبری از آن نیست.

این خبر مفرح که بعداز نزدیک به نیم قرن ، شهر قزوین دارای سالن مختص به تئاتر میشود را به فال نیک میگیرم و بر خود میبالیم.

در این بین از تلاش عده ای از هنرمندان که با تلاش بی وقفه و سالیانه خود مصرانه پیگیر ساخت خانه تئاتر شهر قزوین هستند نباید گذشت و به آنها ادای احترام نمود و قدردان آنها باشیم.هرچند باید از جناب آقای صفری شهردار محترم شهر قزوین به بزرگی یاد کنیم که با حمایت همه جانبه خود در این وانفسای اقتصادی پیگیر تکمیل این پروژه عظیم میباشد.همچنین اعضای محترم شورای شهر قزوین علی الخصوص سرکار خانم قافله باشی رئیس کمسیون فرهنگی و هنری شورای شهر قزوین نیز همین ویژگی را داراست و این افراد در خاطره جمعی هنرمندان تئاتر نقش به سزای دارند.

آن چه مهم است این خواست ملی برای تثبیت آرزوی طول دراز خانواده بزرگ تئاتر شهر قزوین در حال به سرانجام رسیدن است . اما نگرانی های دیگری نیز ما را آزار میدهد که با توکلت علی الله و روشن بینی به سوی آینده امیدوار در پی رسیدن به سر منزل مقصود می باشیم.

این نگرانی از آنجا نشأت میگیرد که پس از تکمیل خانه تئاتر این مجموعه در اختیار چه ارگان واشخاصی قرار خواهد گرفت که بتوانند با هنرمندان عرصه تئاتر تعامل همه جانبه داشته باشند.چرا که این مجموعه میتواند برای متخصصان این رشته فرصت شغلی مناسبی ایجاد نماید.اما امید به آینده فرارو باعث شده که همه هنرمندان شهر قزوین ، چه تئاتری و چه دوستان هنری از دیگر رشته های سخت پیگیر پایان و به سرانجام رسیدن خواست ملی تئاتر شهر قزوین باشند.

هان سنجیده باش که نا امیدان را هیچ معادی مقدر نیست.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران