در حال بارگذاری ...
در میزگرد مطرح شد

هنرهای نمایشی و تراژدی کمبود امکانات

هنرمندان حوزه نمایش قزوین معتقدند کمبود امکانات و منابع مالی همانند یک تراژدی سالهاست که صحنه این هنر را تحت تاثیر قرار داده وبه مانعی برای پیشرفت این هنر وخلق آثار پر مایه تبدیل شده است

به گزارش تئاتر قزوین و به نقل از خبرگزاری ایرنا در آستانه فرا رسیدن هفتم فروردین ماه روز جهانی تئاتر میزگردی با عنوان چالش های هنرهای نمایشی با حضور چهار تن از هنرمندان این حوزه، کیوان حبیبی، بازیگر و کارگردان و رییس انجمن هنرهای نمایشی، حامد مکملی، آذر متفکر و حمید میرآخور برگزار کرد.

***شکل گیری روز جهانی تئاتر
رییس انجمن هنرهای نمایشی قزوین در این خصوص به روز جهانی تئاتر اشاره کرد و گفت: از سال 1961 به پیشنهاد انستیتو بین المللی تئاتر سالانه روز جهانی تئاتر در تاریخ 27 مارس جشن گرفته می شود که اهمیت و جایگاه این هنر را در بین تمام ملت ها نشان می دهد.
کیوان حبیبی افزود: اخیرا در خبرها اعلام شد 88 درصد مردم ایران تئاتر نمی بینند که گرچه این آمار دقیق نیست اما تا حد زیادی حقیقت دارد و بسیاری از مردم ما در طول عمر خود حتی یک بار تئاتر ندیده اند.
وی با بیان اینکه البته درباره تعزیه قاعده متفاوت است گفت: این آمار پایین تماشای تئاتر نه به خاطر علاقه پایین مردم بلکه به خاطر ضعف و یا حتی نبود زیرساخت های آن است که متاسفانه در دهه های اخیر به آن بی توجهی شده است.
این بازیگر تئاتر گفت: دوران طلایی تئاتر در ایران در دهه های 40 و 50 بوده که این هنر با سازماندهی صحیح و به جا هویت و ماهیت اصلی خود را به عنوان هنر مادر که تمام هنرها را درگیر خود می کند بازیافت.
حبیبی خاطرنشان کرد: در شرایط اقتصادی امروز کشور به طور قطع آنچه پیش و بیش از هر موضوع دیگر مورد تهدید قرار می گیرد هنر است که با کاهش بودجه مواجه می شود.
وی اظهار داشت: دولتمردان ما هیچ گاه به این یقین نرسیده اند که بی توجهی به هنر و نمایش چه ضربه های مهلکی بر پیکره جامعه ایران وارد می کند.
حبیبی با تاکید بر اینکه تئاتر می تواند جامعه ما را پالایش و به تزکیه نفس آن کمک کند گفت: با وجود تمام مشکلات پیش روی هنرمندان تئاتر، این هنرمندان بدون هیچ حمایتی ، خدمات فرهنگی خود را اراه می کنند.

*** روزهای پرکار هنرمندان تئاتر قزوین در سال 98
رییس انجمن هنرهای نمایشی قزوین گفت: با تمام مشکلات اقتصادی و زیرساختی پیش رو در سال جدید به گونه ای برنامه ریزی می شود که در هیچ روز هیچ کدام از سالن های نمایش شهر بدون اجرای نمایش نباشند.
حبیبی افزود: همین حالا پنج گروه نمایشی در حال تمرین نمایش هستند و باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم که همه نمایش ها با آخرین ظرفیت خود تولید و اجرا شوند.
وی از خدمات شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر قزوین جهت اختصاص اعتبار برای تجهیز و نوسازی سالن نمایش علامه رفیعی در سال 97 گفت: البته به جز سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری که حمایت چندانی از نمایش نکرده و در یک فرایند اداری طولانی و پیچیده ما را درگیر خود کرده است ارگان های دیگر از جمله میراث فرهنگی، شهردار و شورای شهر حمایت خوبی از هنرهای نمایشی داشته اند.
حبیبی در ادامه همچنین احداث خانه تئاتر قزوین از سوی شهرداری را نیز یکی دیگر از موارد حمایت شهرداری از هنرهای نمایشی عنوان کرد و گفت: به طور قطع حتی با تکمیل این خانه فعالیت گروه های نمایشی در 2 سالن نمایش فعلی در کتابخانه علامه رفیعی و کتابخانه امام خمینی تعطیل نخواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: البته با تکمیل خانه تئاتر قزوین نگرانی ما این است که مدیریت آن قرار است به چه نهاد و یا چه افرادی واگذار شود.

***ضرورت اختصاص فیکسچر برای تبلیغات شهری تئاتر و نمایش در قزوین
رییس انجمن هنرهای نمایشی قزوین، خواستار اختصاص دایمی فیکسجرها و بیلبوردهای تبلیغاتی در نقاط مناسب شهر جهت تبلیغات نمایش ها شد و گفت: اگر نمایش های مختلف تولید شوند اما تبلیغ و اطلاع رسانی مناسب از آنها صورت نگیرد هیچ تحول و اتفاق مثبتی برای تئاتر استان نخواهد افتاد.
حبیبی، بودجه اختصاص یافته به تئاتر قزوین را پایین دانست و گفت: اگر بخواهیم بودجه تئاتر استان را با استان های دیگر مانند کرمانشاه و فارس مقایسه کنیم بسیار ناچیز بوده و باید هنرمندان برای تولید کارهایشان از جیب خودشان هزینه کنند.
وی اظهار داشت: کل بودجه تئاتر کشور سالانه 350 میلیارد ریال است که 50 میلیارد ریال آن محقق نمی شود و 90 درصد از مبلغ باقی مانده نیز در تهران هزینه می شود و شهرستان ها سهم پایینی دارند.
وی گفت: در شهرهایی مانند اصفهان، مشهد، شیراز و اهواز گردش مالی تئاتر قابل توجه است به گونه ای که در مشهد سالانه 40 میلیارد ریال گردش مالی دارد و یا در تبریز انجمن نمایش مورد حمایت های مالی بسیار زیادی قرار دارد.
حبیبی اظهار داشت: اینها همه در حالی است که در قزوین انجمن نمایش برای گرفتن حمایت های مالی جهت بدیهی ترین نیازها باید در ادارات مختلف دوندگی کند و درگیر بوروکراسی های اداری پیچیده و طولانی شود.
این هنرمند قزوین گفت: در قزوین خیلی از هنرمندان فعالیت می کردند که پس از مدتی به تهران و یا خارج از کشور رفتند و باید برای انگیزه بخشیدن به هنرمندان از آنها حمایت شود.
حبیبی با بیان اینکه متولی هنر در استان ها و شهرستان ها فرهنگ و ارشاد اسلامی است گفت: از انتصاب مدیرکل جدید خوشبین هستیم و امیدواریم با حمایت های وی وضعیت فعلی تئاتر استان دگرگون شود.

*** هنرمندان قزوین در جشنواره ها و برنامه های استانی مهجور مانده اند
رییس انجمن هنرهای نمایشی قزوین گفت: در حال حاضر هنرمندان برجسته زیادی در تئاتر قزوین فعالیت می کنند که متاسفانه در عمل مورد بی مهری مسئولان و دست اندرکاران امر قرار گرفته اند.
حبیبی افزود: در جشنواره های نوروزی شهرداری هر ساله از هنرمندان سایر استان ها دعوت می شود آنگاه بسیاری از هنرمندان بومی استان مهجور واقع می شوند و خبری از آنها نیست.
این هنرمند تئاتر یادآور شد: تعداد تحصیلگردگان تئاتر در قزوین بسیار زیاد است و باید از این راه درآمد کسب کنند آنگاه از هنرمند درجه چهار تهران دعوت شده اما هنرمندان قزوین مورد بی توجهی قرار می گیرند.
حبیبی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: استاندار قزوین سال گذشته در اجرای 2 نمایش مجلس شمرکشی و روشنک حضور یافت که همین امر نشان دهنده توجه و آشنایی وی با هنر تئاتر و قابل تقدیر است اما امیدواریم در سال جدید فرصتی برای یک نشست مشترک با آقای زاهدی( استاندار ) فراهم شود تا ایشان بدانند هنر تئاتر و هنرمندان این رشته چه ظرفیت های بزرگی در جهت حل مسایل و مشکلات دارند.

*** باید زمینه حضور هنرمندان قزوین در جشنواره های بین المللی فراهم شود
رییس انجمن هنرهای نمایشی قزوین گفت: بسیاری از نمایش های قزوین قابلیت دیده شدن در سطح بین المللی دارند و باید با حمایت از این نمایش ها شرایط به طوری فراهم شود که هرساله در جشنواره فجر و سایر جشنواره های معتبر از قزوین نماینده ای داشته باشیم.
وی همچنین تقویت کلاس های آموزشی تئاتر را نیز از دیگر برنامه هایی عنوان کرد که هیات مدیره جدید انجمن هنرهای نمایشی در سال 98 برای آن برنامه ریزی خواهند کرد.

*** تئاتر با معضل موازی کاری مواجه است
رییس انجمن هنرهای نمایشی قزوین گفت: یکی از مشکلات مهم تئاتر وجود موازی کاری است که باعث شده چندین نهاد در این عرصه متولی باشند اما در مقام عمل نوع کار و فعالیت آنها گره گشا نبوده و حرکت رو به جلویی از آنها دیده نشده است.
حبیبی افزود: به طور مثال متولی تئاتر کودک و نوجوان کانون پرورش فکری کودک و نوجوان است که نه تنها کار خاصی در این حوزه نمی کند بلکه با مقاومت در برابر ورود نیروهای تخصصی و بومی در این حوزه آنجا را مانند ملک شخصی خود تلقی می کند و همین مانع ارتقای کیفیت کارهای تولید شده در این حوزه می شود.
وی اظهار داشت: انسجام و سازماندهی مناسب در حوزه تئاتر ضمن جلوگیری از موازی کاری دستگاه های متولی این عرصه و پایین آمدن بهره وری، هزینه های آن را کاهش می دهد.
وی در بخش دیگری از این میزگرد گفت: داشتن بودجه ای در حد 350 میلیارد ریال در سازمان فرهنگی و ورزشی رقم نسبتا بالایی است که هزینه کردن آن در در چند رشته هنری مانند موسیقی، تئاتر و هنرهای تجسمی تاثیرات بالایی در توسعه این هنرها می گذارد.
حبیبی اظهار داشت: هنرمندانی که در عرصه تئاتر استان فعالیت دارند در نوع خود بی نظیر هستند و باید این ظرفیت ها را توسعه داد.
وی با تاکید بر حمایت از تمام ژانرهای تئاتر گفت: این مخاطب است که باید بین همه گونه ها و ژانرها انتخاب کند اما مخاطب ایرانی که از دوره تحصیلی دبستان این فرصت شناسایی را نداشته به طور قطع در بزرگسالی نمی تواند به گزینش درستی از ژانرها دست یابد.

** فرهنگ و هنر در بین مسئولان به یک باور تبدیل نشده است
حامد مکملی دیگر هنرمند تئاتر دعوت شده به این میزگرد بود که سخنان خود را با انتقاد از اهالی فرهنگ و رسانه ها در کم توجهی به هنر نمایش آغاز کرد و گفت: تحول از اهالی خود فرهنگ شروع می شود و تا زمانی که این افراد رغبت و علاقه ای به تئاتر نشان ندهند نمی توان از عامه مردم انتظار استقبال از نمایش را داشت.
وی افزود: بدون شک اگر مخاطبان تئاتر استان افزایش یابند مسئولان نیز ناچار به ایجاد سالن ها و حمایت های بیشتر می شوند.
این هنرمند تئاتر با بیان اینکه این مسئولان هستند که به هنرمندان نیاز دارند افزود: در صورت بی توجهی به فرهنگ و هنر، این هنرمند نیست که آسیب می بیند بلکه شهر و جامعه ضربه می بیند.
مکملی ادامه داد: موضوع کم توجهی به نمایش مختص یک سازمان خاص نیست بلکه فرهنگ و هنر اولویت هیچ کدام از مسئولان و مدیران شهری و افراد تاثیر گذار نبوده است.
وی اضافه کرد: در بسیاری از رویدادهای سیاسی و اجتماعی در کوتاه ترین زمان ممکن تمام شهر در خدمت آن رویداد قرار می گیرد اما در حوزه نمایش چنین اتفاقی نمی افتد چون دغدغه و اولویت دست اندرکاران امر چیز دیگری غیر از هنر است.
مکملی خاطرنشان کرد: بر خلاف این تصور که گفته می شود اعتبارات مالی محدود است، اعتبارات به اندازه کافی موجود هست و فقط اعتقاد و باور به فرهنگ و هنر است که در بین مسئولان ما وجود ندارد.
وی گفت: این باور باید به قدری قوی باشد که اگر هنرمندان مطالبه هم نکنند کار انجام شود و در این میان نقش رسانه ها نیز در تقویت این باور بسیار مهم و موثر است.
مکملی اظهار داشت: قزوین با هنر بیگانه است و ما هنر را نه در سیما و منظر شهری و نه گفت و گوهای مردم و رسانه های قزوین نمی بینیم.
این نویسنده و بازیگر تئاتر گفت: این که هر کدام از نهادهای استان یک فیکسجر تبلیغاتی در سطح شهر دارند اما فرهنگ و ارشاد استان از آن بی بهره است یک ضعف بزرگ بوده و باید تئاتر یک نقطه تبلیغی در بهترین جای شهر داشته باشد.
وی با بیان اینکه بسیاری از مدیران فرهنگ و ارشاد منصوب شده در شهرستان ها به کوچکترین و بدیهی ترین مسایل هنری آگاهی ندارند گفت: چندین مدیر در این زمینه منصوب شده اند اما هیچ گاه در این عزل و نصب ها نظر هنرمندان را نپرسیده اند.
مکلمی ادامه داد: البته در بین نهادهای فرهنگی، حوزه هنری استان با تمام داشته ها و اعتبارات خود در این خصوص گام هایی برداشته و در تمام این مدت در سایه کار کرده است اما چندان مورد حمایت مدیران استانی قرار نگرفته چون اصلا باوری به فرهنگ و هنر وجود ندارد.
وی افزود: استاندار قزوین برای تماشای نمایش ها حضور می یابد و از سئوالاتی که می پرسد می توان فهمید تئاتر را می داند اما در عمل به حمایت ها که می رسد هیچ اتفاقی نمی افتد.
مکملی اظهار داشت: در شرایطی که قزوین از هنرمندان با استعداد در تئاتر بی بهره نیست شاهد دعوت و حضور هنرمندان درجه سه و چهار تهران در برنامه های قزوین هستیم که با دریافت مبالغ هنگفتی برای معرفی قزوین دعوت می شوند در حالیکه هنرمندان بومی قزوین می توانند با یک دهم آن مبلغ تولیداتی به مراتب فاخرتر از این هنرمندان جهت معرفی شهر خود داشته باشند.

**هیچ نمایشی نباید بدون هماهنگی انجمن نمایش به روی صحنه رود
مکملی گفت: هر نمایشی در هر ژانر و مشخصاتی باید با هماهنگی و تایید انجمن هنرهای نمایشی اجرا شود اما اکنون تئاترهایی در سطح شهر اجرا می شوند که اصلا انجمن نمایش از آنها اطلاعی ندارد.
وی افزود: شهرداری ها و یا هر نهاد دیگری در فعالیت های نمایشی حتما باید از انجمن هنرهای نمایشی استعلام کنند اما در عمل چنین اتفاقی نمی افتد.

**توسعه هنر تئاتر نیازمند تبلیغات و اطلاع رسانی است
آذر متفکر بازیگر و کارگردان تئاتر از دیگر هنرمندانی بود که گفت: لازمه اجرای تئاتر حمایت مالی است و بدون حمایت مالی خصوصا در حوزه تبلیغات برای شناساندن یک اثر به مردم هیچ کاری به نتیجه نمی رسد.
وی افزود: در حوزه تبلیغات این انتقاد به هیات مدیره انجمن هنرهای نمایشی وارد است که فعالیت و تکاپوی زیادی درحوزه اطلاع رسانی فعالیت های نمایشی نکردند.
متفکر ، سهم رسانه ها را نیز در این خصوص بسیار موثر دانست و گفت: به جز یک یا دو مورد از خبرنگاران استان، سایر اهالی رسانه نیز در این خصوص دغدغه و توجه ویژه ای به فعالیت های و تولیدات نمایشی نداشته اند.
وی با قدردانی از اعضای شورای شهر و شهردار به جهت احداث خانه تئاتر گفت: برای طراحی خانه تئاتر نیز رییس کمیسیون فرهنگی شورا از هنرمندان دعوت کرد و نقشه ها با نظارت چند تن از هنرمندان تئاتر طراحی شدند که امیدواریم در سال جدید و در نهایت سال آینده تکمیل و مورد استفاده گروه های نمایشی استان قرار گیرد.

**تئاتر کودک و نوجوان با ضعف مدیریت مواجه است
متفکر که عمده فعالیت هایش در حوزه تئاتر کودک و نوجوان است از متولیان این حوزه از جمله کانون پرورش فکری کودک و نوجوان و آموزش و پرورش نیز انتقاد کرد و گفت: کانون پرورش فکری که متولی اصلی تئاتر کودک و نوجوان است ازهنرمندان تهرانی برای فعالیت های خود استفاده و به هنرمند بومی بی مهری می کند و ما همیشه با نمایش های تکراری مواجهیم که هیچ تلاشی برای دگرگونی آن نمی شود.
وی افزود: آموزش و پرورش نیز با مقاومت در مقابل ایده های هنرمندان بومی وفعالیت نیروهای آزاد اعلام می کند ما خودمان مربیان متخصص داریم در حالی که معلمان هنر ما اصلا تخصصی در زمینه نمایش و تئاتر ندارند.
متفکر افزود: معلمی که تخصصش در حوزه تکنولوژی آموزشی و یا هر موضوع دیگر به جز هنر نمایش است نمی تواند با دانش آموز تئاتر کار کند و آموزش و پرورش ما به این امر واقف نیست که تئاتر چه تاثیری می تواند در آموزش داشته باشد.
وی گفت: در نمایش کلاع خنزر پنزر از آموزش و پرورش برای حضور دانش آموزان دعوت شد اما در نهایت فقط کودکان پنج مهد کودک برای تماشا آمدند و بر خلاف وعده های مسئولان آموزش و پرورش خبری از حضور دانش آموزان مدارس نبود.
به گفته متفکر، نوجوان ما که در دوره گذار سن کودکی به بزرگسالی است نیازمند نوع خاصی از نمایش جدای از نمایش کودکان است اما در سایه ضعف مدیریت تئاتر کودک و نوجوان چنین مواردی اتفاق نیفتاده است.
وی خاطرنشان کرد: این در حالی که است که در کشورهای پیشرفته دنیا اکثر دست اندرکاران و کارگردانان تئاتر کودک از پیشکسوتان و متخصصان این حرفه هستند چون تئاتر کودک و نوجوان کاری بسیار حساس است.

**نمایش های حوزه کودک بدون بازبینی اجرا می شوند
این بازیگر تئاتر کودک و نوجوان با انتقاد از فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن نمایش گفت: متاسفانه در حوزه کودک و نوجوان هر نمایشی بدون بازبینی به روی صحنه می رود و در بسیاری از آنها شاهد الفاظ زشتی هستیم که اصلا مناسب سنین آنها نیست.
متفکر افزود: گرچه در بخش هایی واقعا کار در اختیار انجمن نمایش نیست و متولی اصلی نظارت بازبین فرهنگ و ارشاد است که اصلا تخصصی در این امر ندارد.
متفکر افزود: این وظیفه هنرمند تئاتر نیست که در اتاق مسئولان را بزند و مطالبه کند و در این شرایط هنرمندان ما بدون حمایت مادی مسئولان صفر تا 100 کار تولید و اجرای نمایش را با هزینه های شخصی خود تهیه و تامین می کنند.
وی افزود: در نتیجه این مدیریت های ضعیف در فرهنگ و هنر قزوین شاهد افت انگیزه هنرمندان بومی و مهاجرت آنها از یک سو و همچنین عدم استقبال مردم از تئاتر بومی و استقبال آنها از تئاترهای پایتخت از سوی دیگر هستیم.

**فرهنگ و ارشاد اسلامی مرجع صدور مجوز برای اجرای نمایش است
حمیدرضا میرآخور یکی دیگر از هنرمندان تئاتر قزوین است که در این میزگرد با انتقاد از نمایش هایی که به سفارش برخی سازمان ها و از طریق رانت اجرا می‌شوند گفت: برای اجرای هر نمایش در سالن های شهر اصولا هر سازمانی نباید با شخص و گروه خاصی وارد مذاکره شود بلکه طرف اصلی همه این کارها باید انجمن نمایش باشد.
وی افزود: انجمن نمایش نیز با تشکیل بانک اطلاعاتی از هنرمندان، کمدین ها و هر ژانر دیگری باید بتواند گروه های هنری را معرفی کند.
میرآخور ادامه داد: با تحقق این موضوع بخشی از مبالغ پرداختی نیز به حساب انجمن نمایش واریز و صرف امورات و نیازهای آن می شود.
میراخور ادامه داد: متاسفانه این موضوع در استان محقق نشده و همچنان شاهد اجرای نمایش هایی بدون هماهنگی انجمن نمایش از سوی سازمان های مختلف شهر هستیم.
وی گفت: تنها راه حل این مشکل آن است که با پرچمداری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی نشستی جداگانه با استاندار داشته و با تصمیمی قاطع تمام دستگاه های مربوط را در این خصوص مجاب کنند که هر طرح و برنامه ای با هماهنگی و مجوز انجمن نمایش باشد.
وی افزود: بر این اساس اختیاراتی باید به انجمن های فرهنگی و هنری داده شود تا از اجرای هر برنامه ای بدون هماهنگی آنها جلوگیری شود.




نظرات کاربران