در حال بارگذاری ...
با معرفی برترین‌ها در قزوین

سیزدهمین جشنوارۀ سراسری تئاتر مردمی «بچه‌های مسجد» به ایستگاه پایانی رسید

آیین اختتامیۀ دوازدهمین جشنوارۀ سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد با حضور مسئولین اجرایی در حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد

به گزارش تئاتر قزوین،  به نقل از روابط عمومی سپهر سوره هنر، در آیین اختتامیۀ سیزدهمین جشنوارۀ سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد برگزیدگان این جشنواره معرفی شدند.

 آیین اختتامیۀ دوازدهمین جشنوارۀ سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد  20 مرداد ماه 97 در حوزۀ هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.

این مراسم با حضور شهرام کرمی مدیر کل هنرهای نمایشی ایران ،حمید نیلی مدیرعاملانجمن هنرهای نمایشی و دبیر هنری جشنواره، کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزۀ هنری، مسعود شجاعی طباطبایی سرپرست معاونت هنری حوزه هنری،  علی هوشمند دبیراجرای جشنوارۀ سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد ، ناصر ایزدفر رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان قزوین و عبدالمحمد زاهدی استاندار قزوین در شبستان امیرالمومنین(ع) مسجد النبی (ص) شهر قزوین برگزار شد.

مراسم با قرائت آیاتی از قرآن مجید و نواختن سورد جمهوری اسلامی ایران آغاز شد و سپس تیزر سیزدهمین جشنواره تئاتر مردمی «بچه های مسجد» برای حاضران در این مراسم پخش شد.

 همچنین نجم الدین شریعتى اجراى این مراسم را برعهده داشت. عبدالمحمد زاهدى استاندار قزوین به عنوان اولین سخنران این مراسم با ابراز تشکر از مدیران حوزه هنرى، هنرمندان و صداوسیما قزوین براى برگزارى و پوشش سیزدهمین جشنواره تئاتر مردمى «بچه هاى مسجد»، بیان کرد: سه مقوله ارزشمند در این مراسم وجود دارد که باید درباره آن سخن گفت. در ابتدا باید درباره مقوله مسجد صحبت کنم که حضرت رسول (ص) بعد از پیروزى اسلام اولین مسجد را پایه گذارى کردند و بناى پرستش خداوند را پایه گذارى کردند. حضور مردم و بچه هاى مسجد هم در محل عبادتگاه خداوند ارزشمند است و این مسئله باعث ارزش کرامت انسانى مى شود. اما مقوله هنر و تئاتر هم که به دست بشر ابداع شده هم مى تواند مفاهیم ارزشمند زندگى و دینى را در قالب هنر به راحتى در جامعه جارى کند.

 در بخش دیگر این مراسم، مسعود شجاعى طباطبایى سرپرست معاونت هنرى حوزه هنرى و علیرضا معینى معاون بخش ادارى و مالى حوزه هنرى تابلوى پرتره شهید عباس بابایى را به خانواده این شهید جاودانه تقدیم کردند.

مستند سیزدهمین جشنواره تئاتر مردمى «بچه هاى مسجد» هم براى حاضران در این مراسم پخش شد.

 حمید نیلى به عنوان دبیر هنرى سیزدهمین جشنواره تئاتر مردمى «بچه هاى مسجد» با اعلام اینکه 57 اثر از سراسر کشور برای حضور در جشنواره اعلام آمادگی کردند که از این بین 11 اثر را هیات بازبینی برای حضور در جشنواره پذیرفت، گفت: خیلى خوشحال هستم که جشنواره تئاتر «بچه هاى مسجد» از سال گذشته حرکت خودش را پس از چندین سال وقفه شروع کرد.

او افزود:  این حرکت «بچه هاى مسجد» هیچوقت متوقف نمى شود و با عزم و اراده بیشتر از قبل این جشنواره به کار خود ادامه خواهد داد.

در ادامه برنامه، از کتاب «از پشت روزنه ها» و «خاک شیرین» در حضور کرمى مدیرکل هنرهاى نمایشى، حمید قره داغى مدیرعامل سپهر سوره هنر، على هوشمند دبیر اجرایى و حمید نیلى دبیر هنرى سیزدهمین جشنواره تئاتر مردمى «بچه هاى مسجد» رونمایى شد.

از محمد متوسلى نمایشنامه نویس سرشناس هم در این مراسم تقدیر و تجلیل به عمل آمد. محمد متوسلى نمایشنامه نویس «خورشید کاروان» با اعلام اینکه این نمایش را در شیراز روى صحنه بردم که با استقبال فوق العاده مردم مواجه بود، گفت: زمانى که این نمایش را در شیراز نمایش دادیم، خبرنگار یک رسانه از یک مقام بلند پایه پرسید این همه تالار در تهران است این سالن ها را در اختیار این نمایش ها بگذارید که آن مقام مسئول خطاب به من گفت دنبال اجرا در تئاتر شهر و تالار وحدت نرو. چون این سالن ها متعلق به یک جنس دیگر از تئاتر است. اما نمایش «خورشید کاروان» در تئاتر شهر، تالار وحدت، تئاتر بزرگ شهر و ... نمایش داده شد و الان هم خدمت شما هنرمندان جوان تئاتر مى گویم که بهترین سالن و تالار هاى نمایشى این سرزمین متعلق به شما است و به قدرى تلاش کنید که در این سالن ها بتوانید نمایش خودتان را به روى صحنه ببرید.

کوروش زارعى مدیر مرکز هنرهاى نمایشى حوزه هنرى در ادامه این مراسم بیان کرد: جشنواره «بچه هاى مسجد» بعد از دو دهه فعالیت در ٢ سال اخیر مجددا احیا شده است. ٢٠٠ گروه تئاترى در مراکز استانى حوزه هنرى فعالیت هاى تئاتر خودشان را از سر گرفتند. جشنواره تئاتر «بچه هاى مسجد» سال گذشته در ٢٧ استان و ٢٠٠ مسجد در سرتاسر کشور برگزار شد. این جشنواره باعث رشد و شکوفایى تئاتر خواهد شد. استعدادهاى زیادى در جامعه وجود دارد که به تئاتر علاقه مند هستند و دوست دارند در این رشته نمایشى نقش داشته باشند ولى بستر حرفه اى در اختیار آنها قرار نمى گیرد و در جشنواره تئاتر بچه هاى «مسجد» این فضا در اختیار آنها قرار خواهد گرفت و طى یک بازه زمانى ٥ الى ١٠ ساله استعداد هاى زیادى را به جامعه تئاتر تحویل خواهیم داد.

در قسمت دیگر این مراسم از محمد ساربان،  بازیگر و کارگردان تئاتر توسط مدیران حوزه هنرى و داوران جشنواره بچه هاى مسجد تقدیر و تجلیل به عمل آمد.
ساربان نیز با اعلام اینکه تئاتر متعلق به تمام تفکرات است، گفت: تئاتر با ما متولد شده و به تمام ادیان و تفکرات است. تئاتر مى تواند تفکرات یک قوم را به نمایش بگذارد و درباره مباحث انسانى صحبت کند، امیدوارم که به تئاتر نگاه انسانى شود. در این برنامه، برگزیدگان سیزدهمین جشنوارۀ سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد معرفی شدند که اسامی آنان به شرح زیر است:

نمایش «پمپ» به کارگردانی یونس صحرارو از استان کردستان رتبه نخست بهترین گروه نمایشی سیزدهمین جشنواره تئاتر مردمی «بچه های مسجد» را بدست آورد و لوح تقدیر به همراه چهل میلیون ریال جایزه نقدی را دریافت کرد.

نمایش «شبی که دلی شکست» به کارگردانی حسن رهنما آذر از استان اردبیل رتبه دوم بهترین گروه نمایشی سیزدهمین جشنواره تئاتر مردمی «بچه های مسجد» را بدست آورد و لوح تقدیر به همراه جایزه نقدی به مبلغ سی میلیون ریال را با خود به خانه برد.

همچنین رتبه سوم بهترین گروه نمایشی سیزدهمین جشنواره تئاتر مردمی «بچه های مسجد» را هم تئاتر «آنسوی رویا» به کارگردانی حنانه خاتونی مال تصاحب کرد و لوح تقدیر به همراه جایزه نقدی بیست میلیون ریالی به این گروه اهدا شد.

همچنین جایزه ویژه «فرج الله سلحشور» به همراه لوح تقدیر و پنجاه میلیون ریال جایزه نقدی هم به گروه نمایش «شبی که دلی شکست» به کارگردانی محمد رنجبران از استان بوشهر اهدا شد.




نظرات کاربران