در حال بارگذاری ...
مرتضی نجفی:

«شب بازی ملک دارا» بر اساس شیوه نمایش های ایرانی است

گفت و گو با مرتضی نجفی کارگردان نمایش «شب بازی ملک دارا»

 خودتان را معرفی کنید؟

مرتضی نجفی متولد1355خرمشهر ازسال 1370 کارتئاتر رو ازکرمانشاه با بازیگری شروع کردم وتا کنون حدود حدود35 نمایش را درمقام بازیگروحدود15نمایش راکارگردانی کرده ام. 5باردرجشنواره بین المللی تئاترفجر به عنوان بازیگر و کارگردان حضورداشته ام.

 

شب بازی ملک دارا چندمین همکاری شما با حامد مکملی است و آیا این نمایش  توجه  تماشاگران را به خود جلب کرده است؟

هفتمین تجربه همکاری من با آقای حامد مکملی است. نمایش شب بازی ملک دارا تا این لحظه در بیست وچهارمین اجرای خود توانسته رضایت تماشاچی راجلب کند و بازخورد خوبی از تماشاچی داشته ایم، واین باز خورد و عکس العملی که تماشاچی نسبت به کار ما دارد انرژی دوچندانی به ما داده ومسیرمارا هموارترخواهدکرد.

 

پیش از این شما با این نمایش در جشنواره آیینی سنتی نیز حضور یافتید .چه تغییراتی از اجرای جشنواره تا اجرای عموم در نمایش به وجود آمده است؟

تغییر زیادی درنمایش نسبت به اجرای جشنواره آیینی سنتی نداشتیم واگر هم تغییری درکاربوده جهت بهترشدن کار و تاثیرگذاری هرچه بیشتربرمخاطب بوده است دربخش طراحی کارگردانی باتوجه به تجربه اجرادرجشنواره و نظرمخاطبان حرفه ای این گونه ازنمایش تغییرات جزیی داشتیم.

 

درمورد شیوه اجرایی و استفاده از موسیقی در این نمایش نیز توضیح بدهید

اجرای نمایش شب بازی ملک دارا براساس شیوه نمایشهای ایرانیست و از نقالی ، نمایشهای تخت حوضی وتعزیه درکاراستفاده شده است ،نمایشنامه شب بازی ملک دارا به صورت موزون نوشته شده واین نمایش را میتوان در زمره نمایشهای موزیکال قلمداد کرد البته بخشی ازنمایش موزیکال است ولی نود درصد دیالوگها به صورت موزون نوشته شده که نیاز به طراحی خاص وبازیگران خاصی داشت که اولا با موسیقی ایرانی آشنایی کافی داشته باشند و بتوانند باگروه موسیقی همراهی لازم داشته باشندالبته دراین زمینه حامد مکملی نویسنده وبازیگراین نمایش به دلیل آشنایی زیادی که با موسیقی ایرانی داشت کمک زیادی به من و گروه اجرای کرد،ولی آقای بهزادسلیمی آهنگساز نمایش با ساختن قطعات مختلف و آوردن ایده های زیاد به کار بار موسیقیایی کار را به عهده گرفت و به عقیده من موسیقی نمایش شب بازی ملک دارا یکی از ارکان مهم دراین نمایش شده است وتماشاچی نیزبا این نوع موسیقی همراهی ولذت میبرد. موسیقی درنمایشهای ایرانی یکی ازعوامل مهم به شمارمی آید ودر کنارشخصیت های که روی صحنه هستندموسیقی نیزمیتواند به عنوان یک کاراکترحرفهای زیادی برای گفتن داشته باشدودرنمایش ما نیز موسیقی جدا از اینکه به عنوان یک کاتالیزور عمل میکند عهده دار بار فرهنگی تاریخی وشناساندن شخصیتهای نمایش است

 

بازیگران و عوامل اجرایی چگونه انتخاب شدند؟

سالهاست که من با این بازیگران درغالب گروه نمایشی نگاه نو تجربه کارکردن دارم وشناخت کافی نسبت به توانایی های آنهادارم وبر اساس شخصیتهایی که درنمایشنامه بود بازیگران را انتخاب کردم که البته این نکته برایم خیلی مهم بود که این بازیگران بتوانند با این نوع شیوه اجرایی کنار بیایند و ارتباط خوبی با نوع اجرا و نقش برقرارکنند، درقزوین بازیگران بسیار خوبی داریم که هنوز فرصت عرض اندام نداشته اند و از توانایی های آن ها به صورت درست استفاده نشده است، به صورت مثال چند بازیگردر نمایش ما هستند که تجربه زیادی ندارند ولی به گونه ای با دیگر بازیگران کار چفت شده اند وبازی میکنند.

 

حرف پایانی؟

تشکرمیکنم از تمام عزیزانی که در اجرای این نمایش ما را یاری کردند از دوست خوبی میثم جمالی که  تهیه کنندگی این کار را به عهده گرفت و زحمات زیادی برای کارکشید نیز تشکر میکنم

ازدیگرعوامل پشت صحنه نیز بابت تمام تلاشهایشان تشکرمیکنم ودست بازیگران خوب این کار را که  تمرینات طاقت فرسای این کار را تحمل کرده و انرژی زیادی برای کارگذاشتند میبوسم.

به امید روزی که تئاتردیدن برای خانواده های ایرانی فرهنگ شود.

نمایش «شب بازی ملک دارا »تا آخر دی ماه ساعت 20 در آمفی تئاتر کتابخانه امام خمینی اجرا میشود.

 




نظرات کاربران