در حال بارگذاری ...
علی محمدبیگی:

«خورشید کاروان» کهنه نمی‌شود

گفت وگو با علی محمدبیگی کارگردان نمایش «خورشید کاروان»

 

- آقای محمدبیگی ، لطفا ابتدا خودتون و گروه اجرایی رو معرفی کنید
اینجانب علی محمدبیگی کارشناس نمایش با گرایش بازیگری هستم و از سال 73 که وارد دانشگاه شدم به فعالیت تئاتر از جمله بازیگری.کارگردانی و تدریس در انجمن هنرهای نمایشی قزوین و شهرستان های تابعه مشغولم.چند دوره هم به عنوان مسئول کارگاه تئاتر حوزه هنری فعالیت داشتم.گروه اجرایی نمایش خورشید کاروان پیرو برپایی کلاس های بازیگری توسط کانون بسیج هنرمندان در تابستان تشکیل شد که متشکل از بازیگران با تجربه و هنرجویان بودند،که این گروه نمایشی بیش از 40 نفر عوامل اجرایی داشت.

 

-چرا نمایشنامه خورشید کاروان رو انتخاب کردید؟
پس از مطالعه چند نمایشنامه با مضمون عاشورایی و ذهنیتی که از نمایش هایی با این محتوا که خوانده بودم داشتم ، به نظرم رسید که این نمایشنامه قابلیت های زیادی هم از نظر اجرای عموم و هم از نظر کارگردانی و بازیگری دارد چون موقعیتهای خوبی برای بازیگران و کارگردان مهیا میکند تا به خوبی بتوانند خودشان را محک بزنند .البته مهمترین جنبه ی، این نمایشنامه تقابل بین دو مذهب ، دو دیدگاه مذهبی و گرایشی که راهب مسیحی و شاگردش به دین اسلام دارند ،که در آخر موجب متحول شدن این دو مسیحی میشود. با این اوصاف به نظر خودم و گروه اجرایی انتخاب درستی انجام شد و تماشاگران هم استقبال خوبی از این نمایش کردند.

 

-این نمایش قبلا هم اجرا شده است؟
نمایش خورشید کاروان بیشتر از دو دهه است که در کل کشور در حال اجراست و چند سال پیش در تاکستان هم به روی صحنه رفت و با توجه به اینکه سال ها پیش توسط آقای مهدی متوسلی نوشته شده اما همچنان ارتباط موثری با تماشاگران برقرار میکند و به هیچ عنوان کهنه نشده است.

 

-توضیحی درمورد نویسنده نمایش
نمایشنامه خورشید کاروان بخشی از نمایش «هیهات من الذله» است که به مصائب خاندان امام حسین (ع) پس از واقعه عاشورا و حرکت اسراء از کربلا تا شام می‌پردازد که توسط «ابوالقاسم حیادار» در ده ها سال پیش نوشته شده است. نمایشنامه فوق پس از بازنویسی از سوی «مهدی توسلی» با نام «خورشید کاروان» تغییر یافت. داستان نمایش مربوط به شبى است که کاروان اسیران کربلا در نزدیکی دیری مخروبه که راهبی مسیحی در آن به عبادت مشغول است اطراق می کنند و این راهب با دادن تمام ثروتش به فرماندهان سپاه شبی را با سر مبارک امام حسین (ع) به راز و نیاز پرداخته و همین امر موجب تحول این راهب مسیحی و گرویدن او به دین اسلام می شود.

 

-چی شد که این تیم رو برای اجرا انتخاب کردید؟
بنده با شناختی که از بازیگران استان داشتم به انتخاب بازیگران پرداختم و خوشبختانه انتخاب های درستی انجام دادم اما در انتخاب عوامل موسیقی چند گروه رو عوض کردم و خوشحالم که در نهایت با این گروه موسیقی سنتی کار کردم چون نقطه نظرات مشترکی در آهنگسازی و انتخاب اشعار نمایش داشتیم و گروه موسیقی هم خلاقیتهای خوبی به خرج دادن و یکی از نقاط قوت این نمایش استفاده بجا از موسیقی بود. گروه جوان و خلاق گریم  هم به بازیگران در جهت نزدیک شدن به نقش کمک های زیادی کردند.

 

-استقبال تماشاگر را چگونه ارزیابی میکنید؟
نمایش خورشید کاروان به مدت 13 روز از مورخه 28 مهر الی 10 آبان به روی صحنه رفت و  استقبال خوبی از اجرای عموم این نمایش انجام شد و بیش از 2000 هزار نفر به دیدن این نمایش پرداختند . و با گفتگویی که تماشاگران با هر یک از عوامل اجرایی داشتند به این نکته اشاره کردند که تحت تاثیر این نمایش قرار گرفته اند و تجربه خوبی در دیدن نمایش داشتند.

-




نظرات کاربران