در حال بارگذاری ...
سعید شیخی:

داستان نمایش«کور گم‌ها» منحصر به فرد است

گفت وگو با سعید شیخی کارگردان نمایش«کور گم‌ها»

-  خسته نباشید آقای شیخی ، لطفا ابتدا خودتون و گروه اجرایی رو معرفی کنید
سلام . سعید شیخی هستم . از سال 82 پا در عرصه نمایش گذاشتم و با بازیگری فعالیت خودم رو شروع کردم و بعد به کارگردانی تئاتر علاقه مند شدم . در اصل نمایش کورگم ها هفتمین تجربه کارگردانی من است.  در این نمایش ترکیبی از بازیگران با تجربه و بازیگرانی که تقریبا کار اول و یا دومشان بود استفاده کردیم.  بازیگران با تجربه ای نظیر سید ابراهیم میرقاسمی ، محمد قویدل و خانم لیلا شاقلانی و دو نفر از بازیگران جوان و مستعد آقایان :پیمان باقی پور و آرش شاه محمد پور که ترکیب خوبی رو کنار هم تشکیل داده اند . خوشبختانه عوامل دیگر نمایش بسیار همدل و همسو با کار بودند و در کنار آنها توانستیم تمرین ها  را به سر انجام برسانیم . دیگر عوامل اجرایی آقایان:علیرضا محرابی در زمینه موسیقی ، امیر امیدی راد در زمینه نور ،خانم فرشته مصطفی پور که هم مشاور بنده بودند و هم طراح گریم که از ایشان بسیار متشکرم .

 

- چی شد که سراغ کور گم ها رفتید؟
من موقعی که نمایشنامه کورگم ها رو خواندم داستان خاص  و منحصر به فرد و همچنین ارتباط داستان با معضلات اجتماعی مرا درگیر خودش کرد . آدم هایی که برای خوشبختی به دنبال کالبَد انسانها میگردند. برای پول دست به هر جنایتی می زنند و در عین حال معتقدند که عملشان جز نیکی و کمک نیست . دریغ ازینکه خود مرداب اجتماع اند و خود گمراهند . و خود از مردگان مرده ترند.

 

-   نویسنده نمایش، میثم فرهمندیان را معرفی کنید؟
میثم فرهمندیان رو فقط میشه از نمایشنامه هایش شناخت . فرهمندیان بجای نوشتن و نشان دادن زیبایی ها به نوشتن زشتی ها برای نشان دادن زیبایی ها میپردازد.  اگر چه نمایشنامه هایش اغلب سیاه است اما در این سیاهی ها میشود راهی به سوی روشنایی پیدا کرد . فقط می توانم بگویم درام نویس توانایی  دربه چالش کشیدن شخصیت های نمایشی است.

 

- گروه اجرایی چگونه انتخاب شدند؟
خب میشود گفت  آزمون و خطاها کردیم و بالاخره به این اکیپ دست یافتیم . سعی کردم نزدیکترین فرد به کاراکتر رو در وسع خودم پیدا کنم.  بازیگران بسیار خوبی در قزوین که مطابق کاراکتر نمایشنامه بودند ،  بخت با ما یار بود که بتوانیم افرادی که بسیار نزدیک به کاراکتر ها بودند رو انتخاب کنیم . و از این قضیه خدارا شاکرم . انشالله که بتوانم با همین اکیپ در نمایش های بعدی همکاری داشته باشم.

 

- اجرا تا الان چیزی بوده که میخواستید؟
نمیشود گفت که یک نمایش به همان چیزی تبدیل میشود که کارگردان مد نظرش بوده . اما این را میتوانم بگویم بسیار نزدیک هستیم به فضایی که نویسنده میخواسته و چیزی که خودم مد نظرم بود . یک سری نواقص کوچک هست که انشالله در اجراهایی آتی رفع خواهیم کرد.

 

- استقبال تماشاگر را چگونه ارزیابی میکنید؟
استقبال تماشاگران به آن درجه نرسیده که رضایت بخش باشد . تئاتر باید به مخاطب خاص خودش ارتباط برقرار کند. من معتقدم  هر تئاتری مناسب ،همه اقشار جامعه نیست و یک تئاتر خوب باید مخاطب خودش را پیدا کند . عده ای از تماشاگران خواسته شان خنده و لحظات مفرح است و عده دیگری به گونه های دیگر . جذب تماشاگر برای اینگونه نمایش بسیار سخت است ، زیرا نه حمایت شده ی  ارگان و یا سازمان خاصی می باشد که خود مخاطبشان را هم می آورند و نه گونه ی نمایش کمدی که اکثریت مخاطبان را به خود جذب میکند.به همین خاطر جذب تماشاگر برای ما بسیار سخت بوده و خواهد بود . ما تمامی تلاش خود را میکنیم که اینگونه تئاتر به مخاطب خود را پیدا نماید.

 

 




نظرات کاربران